Výlet na zámek Chatsworth

(červen 2015)

Jednu červnovou neděli jsme s kamarády vyrazili na zámek Chatsworth v Peak Districtu. Měli jsme štěstí, že jedna kolegyně se rozhodla vzít nás tam autem, protože dostat se tam ze Stoku veřejnou dopravou není jen tak.

Chatsworth je v současné době sídlem vévody a vévodkyně z Devonshire. Natáčely se zde známé filmy, například Pýcha a předsudek či Vévodkyně. Zámek obklopuje velký park se zahradami.

Chatsworth

Vstupné je docela drahé, ale můžu říct, že to stálo za to. Za vstup do zámku, zahrady a na hřiště zaplatíte 22 GBP (s dnešním kurzem něco přes 800). Získáte však 50% slevu na vstupné při příští návštěvě. Vstup do zámku a zahrady stojí 20 GBP a vstup jen do zahrady 12 GBP.

Budova zvenku vypadá dost velká a vevnitř toho taky spoustu najdete. Já jsem byla ohromená od samého začátku. Spousta anglických hradů/zámků, které jsem navštívila, již nemá původní nábytek a vybavení, ale Chatsworth byl úplně jiný. Jeho prostory jsou prostě nádherné. Uvidíte spoustu maleb a zachovalého nábytku jiného vybavení. Zdi lemují sbírky všeho možného, nejčastěji minerálů. Mými nejoblíbenějšími částmi zámku byla vstupní hala s velkým schodištěm a knihovna:

Zámkem neprocházíte ve skupině s průvodcem, ale sami vlastním tempem. Trasu si můžete projít jen tak nebo si v každém z pokojů půjčit laminovaný leták s informacemi a přečíst si, co Vás zajímá. Tyto letáky vlastně suplují výklad průvodce. Tento systém se mi docela líbí, protože Vás takto návštěva zámku nelimituje časově kvůli předplánovaným prohlídkám, nemusíte na nic čekat, netlačí Vás čas, v každé místnosti můžete strávit, kolik času chcete. Můžete si vybrat, co si chcete přečíst, a přeskočit zbytek. Pro cizince je tato metoda navíc výhodná v tom, že nemusí riskovat, že třeba nebudou nerozumět angličtině nebo přízvuku průvodce. Pokud si přejete na něco zeptat, jsou Vám k dispozici pánové a paní, kteří dohlíží na pořádek, ale zároveň se s Vámi rádi pobaví o tom, co Vás zajímá.

Majitelé zámku umně kombinují historické s moderním. Mezi starými malbami a nábytkem najdete instalace výstavy moderního designu. V době naší návštěvy tam právě probíhala výstava Make Yourself Comfortable (Udělejte si pohodlí), která představovala různé typy židlí, laviček apod. Většinu z nich můžete, na rozdíl od historických exponátů, vyzkoušet. Ne vždy dopadne spojení starého s novým dobře, ale toto se povedlo.

Dále v zámku uvidíte velkou sbírku minerálů, zbraní a také obrazy známých umělců, například Rembrandta.

Myslím, že už jsem psala, že to stálo za to, ne? 🙂

Prohlídka končí klasicky ve velkém obchodě s dárkovými předměty. Když jsem to všechno prošla, našla jsem své kamarády, kterým prohlídka netrvala tak dlouho, a šli jsme se projít do zahrady. A brzo jsem je zase ztratila. Zámecký park je velký a nejspíš jsem z něj viděla asi jen tak polovinu. Najdete v něm několik jezer, bludiště (ano, tady jsem ztratila své kamarády), fontánu, jeskyni, skleníky a mnoho dalšího.

Počasí bohužel na to, že byl červen, procházce po parku moc nepřálo. Ráno jsem si optimisticky vzala jen větrovku a ke konci mi už byla pěkná zima. Tak jsem šla do obchůdku/kavárny vedle zámku a koupila si čaj a tuňákovou bagetu, která nebyla vůbec dobrá. Naštěstí tato bageta zůstala jedinou poskvrnkou na jinak vydařeném výletě.

Po chvíli jsme se s kamarády zase našli a vydali se na cestu domů. Byl to velice hezký výlet a každému bych návštěvu Chatsworthu doporučila. Navíc nedaleko je krásné městečko Bakewell (další info zde), takže není problém strávit v okolí celý den.

Leave a comment

